دسته‌بندی نشده

معرفی دانخوری اتوماتیک البرزطیور

محصولات مرغداری از یک الگو مشترک با محصولات دیگر صنایع در راستای پیشرفت های تکنولوژیک و مکانیزه شدن، پیروی میکنند. آن چه موجب ایجاد این تحول عظیم در عرصه مرغداری شده است ظهور دانخوری های اتوماتیک است.
از زمان اختراع دستگاه های انکوباتور ( جوجه کشی) تعداد جوجه ها رو به فزونی گذاشت و این امر نیاز به دانخوری ها را افزایش داد.

استفاده از دانخوری های دستی بسیار پرهزینه تر و وقت گیر تر بود، سیستم دانخوری خودکار بر همه این مشکلات فائق آمد.

معرفی دانخوری اتوماتیک

دانخوری های اتوماتیک دارای یک مخزن بزرگ قیفی شکل به نام هاپر هستند که وظیفه تامین دان پرنده را در تمام طول روز را به عهده دارند.
در دانخوری های دستی مرغدارها باید دان را به صورت دستی درون دانخوری ها ریخته و این پروسه چند بار در طول روز باید تکرار شود، اما برای دانخوری های اتوماتیک داستان کاملا متفاوت خواهد بود.
در دانخوری های اتوماتیک مرغدارها تنها یک بار در طول روز موظف اند هاپر ( مخزن قیفی شکل دان ) را پر کرده و مابقی کار از جمله پخش دان و تامین دان تا پایان روز به عهده دانخوری اتوماتیک خواهد بود.

یک مجموعه کامل دانخوری اتوماتیک شامل موارد زیر است:

سیلو( مخازن اصلی)
سیستم انتقال دان
سیستم تخلیه دان

روش کار

سیستم انتقال دان و دانخوری داخل سالن شامل فنر ، لوله ، هاپر ، بشقاب دانخوری  و همچنین سنسور چشمی خازنی یا میکروسوییچ است.  سنسور برای انتقال دان در هاپر و در خط دانخوری اوگری اصولا درکفی آخرین بشقاب واقع در ابتدای خط نصب میشود.
این سنسور به تابلو برق وصل بوده و به محض پر شدن بشقاب ابتدای خط سنسور دار موتور سیستم توزیع دان را خاموش کرده و انتقال دان از هاپر به دانخوری ها متوقف می شود.

هر گاه کفی دانخوری سنسوردار خالی از دان شود به تابلو، فرمان راه اندازی مجدد سیستم توزیع دان داده می شود.
حال ممکن است سوال پیش بیاید اگر مرغ ها دان های موجود در دانخوری سنسور دار را سریع تر از مابقی دانخوری ها تمام کنند چه؟ در این شرایط برای جلوگیری از به کار افتادن مجدد سیستم توزیع دان در حالتی که باقی دانخوری ها هنوز حاوی دان هستند ، می توان زمانبندی تعریف کرد. برای مثال هر گاه پیام اتمام دادن از سنسور دریافت شده موتور توزیع دان 4 ساعت پس از آن روشن شود.

دان های موجود در سیلو از طریق لوله بالابر که در انتهای پایین آن تعبیه شده تخلیه می شوند. وظیفه انتقال دان از هاپر به دانخوری ها به عهده فنر انتقال دان است.
سیلو های دان در خارج از مرغداری نصب می شوند و با توجه به زمانی که برایشان تنظیم می شود، دان ها را از طریق لوله تخلیه به هاپر ها انتقال می‌دهند.
بعد از پر شدن آخرین هاپر انتقال دان دستگاه انتقال به طور خودکار متوقف می شود.
سیستم انتقال دان به آرامی حرکت می کند و دان ها توسط هاپر انتقال دهنده به طور مساوی در دانخوری ها ریخته میشود. پس از خورده شدن همه دان ها توسط جوجه ها هاپر انتقال دهنده به صورت خودکار وارد فاز تخلیه می شود و دانخوری ها مجددا شارژ می شوند.

مزایای دانخوری اتوماتیک

امروزه سیستم های دانخوری اتوماتیک سودآوری بالایی برای مرغداران ایجاد می کند.
دانخوری های اتوماتیک قابل استفاده برای جوجه ها ، مرغ های گوشتی، مرغ های تخم گذار ، مرغ های مادر و حتی بوقلمون های بالغ قابل استفاده می باشد.
در این روش تنظیم و کنترل کامل میزان دان های مصرف شده امکان پذیر خواهد بود.
جوجه های به طور طبیعی کمتر از مرغ ها دان مصرف می کنند. از این رو می توان به کمک سیستم اتوماتیک میزان خروج دان به دانخوری را بنا بر خواست خود تغییر داد.
یک سیستم دانخوری اتوماتیک کنترل بیشتری دارد و می تواند سرعت چرخش فنر را تنظیم کرد.
از دیگر مزایایی که توسط این سیستم اتوماتیک ارائه می شود این است که می توانید به دستگاه برای بازه های زمانی متفاوت برنامه روشن یا خاموش شدن بدهید.

بزرگ ترین مزیت این سیستم صرفه جویی در میزان دان است. بسیاری از کاربران ادعا می کنند این سیستم می تواند با بهینه کردن مصرف دان ظرف یک یا دو سال هزینه خود را در بیاورد.
از دیگر مزیت های این سیستم نیاز به نیروی انسانی کم تر است ، چراکه سیستم پر کردن دانخوری ها به صورت اتوماتیک انجام می شود. پس دیگر نیازی نیست نیروی کار انسانی هر روز دانخوری را با کیسه های دان پر کنند.
پایین بودن هدر رفت دان ها و همچنین ایجاد اشتیاق در پرندگان برای خوردن دان به علت حرکت زنجیر از دیگر مزایا این سیستم است. دانخوری ها در سیستم اتوماتیک به علت قرار گرفتن در ارتفاع استاندارد و فیکس شدن به میله احتمال اینکه مرغ ها به دانخوری ها برخورد کرده و امکان ریختن دان ها به خارج از ظرف را به حداقل میرساند.

توصیه ها

اطمینان حاصل کنید که فنر همیشه در حالت مناسب و استاندارد خود قرار داشته باشد. اگر در حین کار فنر تحت فشار خم شود بلافاصله دستگاه را خاموش کرده و بررسی کنید که ریشه آن در چیست و به زودی مشکل را اصلاح کنید.

از درستی اتصالات مکانیکی اطمینان حاصل کنید.

از نبودن هیچ نوع زنگ زدگی در قطعات فلزی اطمینان حاصل کنید.

مشاوره با البرز طیور

برای اینکه یک سیستم تحت هر شرایطی به بهترین نحو عمل کند ، انعطاف پذیری گسترده ای را طلب می کند.
سیستم های اتوماتیک دانخوری پارس نمونه ایده آلی از سیستم دانخوری اتوماتیک به شمار می رود.
همچنین وب سایت البرز طیور، از طریق وارد کردن اطلاعات خواسته شده ، تعداد مورد نیاز هر یک از تجهیزات سیستم دانخوری اتوماتیک را برای مرغداری شما محاسبه خواهد کرد ، علاوه بر این شما می‌توانید از مشاوره رایگان با کارشناسان ما در این زمینه بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *